Skip to main content

Paistu Mulgi räti kiri lapitekil

Mul on eriline side Paistu mustrikirjadega. Mulle meeldib nende sümmeetrilisus, voogavus, nendes peituvad sümbolid. Selle teki jaoks küll ei valinud mina mustrit, kuid eks tellijalegi pugesid südamesse erinevad tähendusrikkad sõnumid sellelt tikkimismustrilt. Mina näen selles tekis sõõri, risti, kaheksakanda. Oleneb kui kaugelt või kuidas silmi kissitades just vaadata. Tegelikult meeldib mulle selles mustris veel mitu elementi - tuleb lihtsalt vaadata osata! 

Kaheksakand ehk õnnetäht on tegelikult väga vana sümbol ja sümbolina mulle sügavale põue pugenud. Ring või sõõr sümboliseerib minu jaoks lõpmatust ja kogu elu seotust - mitte midagi ei juhtu niisama, iga asi on kuidagi seotud. Rist on teada-tuntud kaitsemärk (ja see ei küsi usutunnistust). Riste-sõõre peitub tekis rohkemgi kui kohe pealtnäha paistab. Tuleb vaikselt silmi kissitada, pea veidi-veidi viltu keerata ja seal need kõik pesitsevad. 

Mõõdud 227x227 cm

Tekki õmmeldes valdas mind mõnus rahu - kuigi tegin seda eht minulikult viimastel hetkedel (ja kui kangast tundus puudus olevat, käis paanika ka korraks külas) oli väga hea ja soe tunne neid ruudukesi-ridasid omavahel ühendada. Jällegi tõden kui hea on teha täpselt seda, mida hing ihaldab. Mulle võivad meeletult meeldida Õmblusmamsli lapimaalid, aga ise ma neid õmmelda ei oska. Vist nagu ei tahagi, sest minu hing ihkab korrapärasust, sümmeetrilisust, võibolla ka etteaimatavust. Viimast küll täpselt nii palju kui vähegi ruudustikku mahub. Ja võibolla just seepärast me Õmblusmamsliga nii hästi läbi saamegi - õmbleme väga sarnast ja samas väga erinevat rada pidi :)

Nimesilt läks seekord tagumisele küljele

Hall kangas linase ja puuvillase segu, punane on puuvillane

Teki tellija soov oli tumepunasega muster linase halli taustal. Kui olin Kangast ja Nööbist tumepunase leidnud, olin õnne tipul, sest see andis esimene pesu ainult kergelt värvi ja teises pesus enam ei miskit. Sellised punased on üsna harukordsed - vähemalt siis kui otsid odavamat varianti kui 25 €/m. Linane hall kangas on otseloomulikult pärit Kadaka teel olevast linase kanga poest (Kadaka Selveri ja Eesti Tekstiili vahel). Linasele lisaks on selles ka natuke puuvillast ja tundus täpselt sobilik teki õmblemiseks. Pesin selle 60ºC pesumasinas läbi, et hiljem mingeid kokkutõmbamise üllatusi poleks. 228 cm pikkune kangajupp tõmbas pesus lausa 10 cm end lühemaks...

Teki sisse sai 100 gr/m² paksune mahuline vatiin, pärit Airilt. Aitäh sulle operatiivse tegutsemise eest! Seda oli mõnus õmmelda ja järgmine kordki kasutan seda. Eelmine kollane tekk oli õhematest kangastest ja sinna vahele õmblesin 150 gr/m² kohta paksusega vatiini, mis linasega koos oleks selle teki puhul olnud liiga raske (nii teppida kui voltida).

Padjapüürid - esimesel poolel tekist inspireeritud ja läbitepitud muster, tagumine pool üleni punane. Suurus 52x52 cm.


Kaks ühesugust padjapüüri tekile lisaks

Padjapüürid said õmmeldud samadest kangastest, ainult pealmise poole alla läks teistsugune linane. Seda sellepärast, et kogu varutud kangas kulus ära ja muidu poleks tekile kandiks enam midagi alles jäänud. Varutud oli siis 2,4 m (240 lai) bordoopunast puuvillast ja 5,87 m (220 lai) linase-puuvillast kangast (seda siis kolme jupina). Alles jäi mulle umbes 15 cm laiune riba linast ja peaaegu samapalju puuvillast... Tükk aega pärast naersin, et tükeldamata oleks pea 3 tekki saanud :)

Tagumisel poolel triibuke punast ja kanditud samuti punase kangaga

Kaasa läksid ka hooldusjuhised ning info mustri ja kangaste kohta

Lisaks Õmblusmamsli taustajõule aitas seda tekki ja padjapüüre tervikuks kingiks ühendada Lembe. Mis teha, kui tekk on suur ja väga väikeseks kokku voltida kohe mitte kuidagi ei soovi. Lembe valmistas teki mustrist inspiratsiooni saades kaardi (et rahvuslik ja pärlid nii ägedalt kokku panna!) ja samuti ühe suure-suure koti, kuhu tekk täpselt sisse mahtus. Koostööna sündis imeline tulemus! Järgmine kord võtame plaani ka rahvusliku mustri järgi kujundatud lillekimbu :P Lembe postitust sellest teost võid lugeda siit.

Väga ilus koostöö!

Nagu lugeda võib, õmblesin teki mustri endale naha alla lausa. Tekk ise läks kingituseks ühele pruutpaarile, kes samamoodi erinevatest sümbolitest lugu peab ja Eesti mustreid armastab. Nii vahva, et mälestuse pulmadest ja Eestist saab teki näol igale poole kaasa võtta! 



Nii ootas kogu komplek tellijat.

Õnne-õnne-õnne!

Comments

Õmblusmamsel said…
Andke sõnu,et seda ilu kiita! Minul neid enam ei jagu. Elle Ikävalko sõnadega: "Ma teen kõveraid õmblusi, sest sirgeid ei oska." Sina oled palju osavam. Milline täpsus, millised sõnumiga mustrid! Ahhh!
Arella said…
Väga uhke pulmakink! On näha, et kinkija on mõelnud kingi saajale.
Anonymous said…
See tekk on niiiii ilus! Kuigi mina vist kunagi ei julgeks teda kasutada, äkki määrdub või pleegib ära.. Seda hoiaks lastelastelegi!
Sina teed imelist lapitööd, kordustes ja rütmides on oma võlu. Õmblusmamsli vabakäel on oma võlu.. Muudkui vaatan ja ahhetan. :)
Esta said…
Kuna ma ei tea lapitööst mitte midagi, on mu jaoks juba seegi arusaamatu, kuidas nii suurt asja lihtsalt füüsiliselt on võimalik õmmelda. No ja siis, et kuidas saab kõik täisnurkseks ja täpseks ja kõike seda nii maitsekalt. Huhh. Muljetavaldav!
Triin said…
Tohutult ilus!
Mõne tööga on tõesti nii, et see kasvab kohe sinuga kokku. Tegelikult on see nii võimas ja hea tunne :)
Helen said…
Tekk on ilus. Aga nii palju, kui on õmblejaid, on ka erinevaid mõtteid ja teostusi. Ise ma tikkimismustri järgi tekki ei teeks, aga sinu oma on kena vaadata.
Jana said…
Väga-väga ilus tekk. See on asi, mille tegemiseks ise olen pikalt hoogu võtnud- tean, kui suur töö see on. Olen ammu oodanud, et keegi eesti mustrid ka lapitekki teeks- ja tulemus on imekena. Jõudu ja tahtmist järgmiste projektide teostamisel!