Skip to main content

Jää abil kanga värvimine

Kui üks asi viib teiseni ja teine kolmandani, siis võib täitsa vabalt avastada, et ei jõua hommikut ära oodata. Hoolimata sellest, et muidu ma täitsa pelgan neid hommikuid, sest viimasel ajal on äratus kell 5 või hiljemalt kell 5.30... Nüüd ma siis tean, et tasub igaks ööks rõdule miskit "podisema" panna ja hommikud on kohe palju-palju ilusamad. Või vähemalt värvikirevamad :)

Shibori pilte vaadates (Pinterestist loomulikult) jäid ette jääga värvimise pildid. Mu viimase aja nõrkuseks on juba kõik, mis sisaldab ennast kangast ja värvi ning ma olingi hetkega otsustanud - ma tahan ka proovida! Otsisin internetiavarustest õpetusi, nõuandeid, nippe ja tehnika kirjeldust. Rüüstasin Abakhani värvide osa (nad müüvad Rit kangavärve, mis USA-s eriti populaarsed on) ja enda rahakotti ning siin ma nüüd siis olen. Esimene kangas on valmis t-särgilaadseks saama, teine kuivamas. 

Esimene värvimisse läinud kangas oli viskoosi ja elastaani segu (viimast ehk maksimaalselt 5%). Panin karbi põhja puidust klotsid, siis kraanikausi jaoks mõeldud plastmassist resti ning selle peale kortsutasin eelnevalt märjaks tehtud kanga. Mul on kahtlus, et kanga pahem pool jäi peale poole. Sellesse karpi mahtus täitsa ilusti 1.5x1m kangast ära (karbi suurus ehk 35x35cm).

Kangas kortsutatud.

Suured jäätükid, võinuks rohkem panna aga siis veel nii tark polnud ;)

Jääd panin ühe pakitäie peale, tegelikult liiga vähe. Järgmine kord paneks topelt koguse kui vähegi võimalik. Kangale jääb tugevam muster ja ilusam kui jää aeglaselt sulab ja värv järk-järgult kangani jõuab. Nüüd tuli peale panna pulbervärv. Nagu öeldud, kasutasin Rit värve: roosar, fuksia tooni ja lillat. Kokku ehk umbes kaks kuhjaga teelusikatäit. Muidugi jäin sel hetkel mõtlema fakti üle, et igal pool kästi värvile lisada soola. Aga kuidas kui ma pulbrit ära ei lahustanud, kangast värvivette ei pane? Igal juhul esimesele tööproovile jäi sool lisamata. 

Nüüd oli kannatust vaja. Jää sulamiseks ja värvi imbumiseks andsin aega 11 tundi.

Hommikul suure hurraaga haarasin kanga, pesin külma veega liigse värvi välja ja panin Marabu EasyColori kinnitisse (Vunderist saab sellist värki). Lootsin, et võtab niimoodi värvi ilusti kinni. Kinniti juhend käskis kanga uuesti kuivama panna ja nii ma siis tegin. Pärast kuivamist panin kanga masinasse 40º C kuivama ja uuesti kuivama. Lõpptulemus on tunduvalt heledam ja tuhmim, värvid pole nii kontrastsed kui peale esimest värviloputust. Tõenäoliselt annab veel paar pesu värvi välja kah. 

Suvise pluusi jaoks ehk käib ka :)

Teise puhul tegin järgmised parandused:
  • lasin kangal seista u 10 min soolalahuses (kuidagi oli ju vaja sool kangasse ja värvidesse saada ju)
  • jälgisin, et peale poole jääks kanga parem pool :) 
  • kortsutasin kangast väga tihedalt ja hoolikalt jälgides, et kuskile ei jääks lihtsalt suurem ports kangast tihedalt kokku
  • tegin jää väiksemaks ja panin seetõttu tihedamalt seda kangale
  • lisasin rohkem värvi (kangas jällegi 1.5x1 m, kuid seekord puuvill+elastaan), umbes 4-5 tl 
  • lasin seista tunduvalt kauem (terve päev päikese käes + öö), kokku u 22 tundi
  • loputasin rohkes vees ja panin kuivama. 
Mulle meeldib see tihe muster ja erksad värvid. Esimene tööproov ei näinud isegi peale külma veega loputamist nii erk välja.

Nüüd mõtlen, et mida teha teisiti, et kangal värvid jälle tuhmiks ei läheks. Praegu on imeilus! Seega mul on käes nüüd ainult külma veega loputatud kuiv kangas, millel tuleks kuidagi värv kinni saada. Mis on teie ettepanekud? Mida võiks katsetada? Kas sellest oleks kasu, kui ma USA blogide soovitusi järgiks ja enne värvimist laseks kangal seista soodalahuses? Miks see hea on üldse?

Comments