Skip to main content

Õmbluspäevikutest ja arvepidamisest

Mõned aastad tagasi tegin omale õmblus- ja stiilipäeviku, sest (taas)avastasin päris oma stiili, tahtsin oma õmblustöödest maksimumi võtta ja end mugavalt ja hästi tunda. Mulle väga meeldis otsida erinevaid pilte kokku, tunda inspiratsiooni ja kõiki neid valikuid üritada enda igapäevaeluga siduda. 

Kahjuks jäid toona mõned nädalat täitsa tühjaks ja aasta lõpus tõdesin, et täpselt samasugusena ma päevikut siiski ei taha. Oma stiili ja "päris minu" riideid otsin ma ikka edasi ja see on loomulik, et vanusega, igapäeva kohustuste ja -eluga muudkui stiil muutub ja areneb. Nii ma siis teengi lihtsalt Pinterestis oma kausta, kuhu salvestan hetkelemmikud. 

Eelmise aasta lõpus ja nüüd jaanuaris katsetasin uut süsteemi, sest tahaks ikkagi näha ekraanil või paberil, et millega tegelen ja kuidas need kangad küll üldse kappi ära ei mahu. Tegin omale One Drive (sama hästi võib kasutada Google Docsi või lihtsalt tabelit ka arvutis) oma aastaaruande dokumendi:


Aruande eesmärk on, et tabelit oleks lihtne täita ja see ei nõuaks liiga palju aega. Lisaks tahan ma sellele nii telefonist kui ka arvutist ligi pääseda. Antud kuvatõmmis on tehtud jaanuari tabelist, kuid ei hõlma kogu tabelit (osa asju jätan ikka salajasse ka :) ).

Esiteks kirjutan ma kuupäevad: alustamise ja töö valmimise omad. Mõnikord jääb töö muudkui venima ja kui järgmine kuu kätte jõuab, tõstan lõpetamata tööd lihtsalt edasi järgmise kuu tabelisse.

Teiseks kirjeldan projekti nii, et ma edaspidi ka mäletaks, millega täpsemalt tegu. Lisaks panen sinna sõna OST kui olen jälle midagi kokku ostnud või GIFT kui tegu on kelleltki tasuta saadud kangaga. Minervast saadud kangad läksid ka hetkel sama sõnaga aga tõenäoliselt teen nendele omaette süsteemi, sest ega ma neid tasuta ei saa - tasuks on blogipostitus, pildid jne. 

Kolmandaks kirjeldan kangaid, mida kasutasin. Puuvillaste lapitehnika kangaste puhul olen pannud märksõna "kapist puuvillased", sest mul on terve kapitäis lapitehnika kangaid. Väga hea oleks sel aastal üks riiul sealt vabastada, kuid selleks tuleb need kangad lihtsalt tekkideks ja kodutekstiilideks õmmelda. Ostmise puhul on ka nüüd ilusti kirjeldus järgi, siis ehk püsib paremini meeles, millal ja mida olen kokku ahnitsenud.

Järgmiseks on üks keeruline lahter - kanga kogus. Üldjuhul arvestan, et kanga laiuseks on 140-150 cm ja kui olen kangast ostnud, siis panen selle laiuse kangameetrid kirja. Kui kangas on kitsam, siis proovin selle kas ümber arvestada või panen enda jaoks kommentaari selle lahtri juurde. Kangakulu mingi projekti kohta üritan võimalikult objektiivselt sama laia kanga kohta arvestada. Lihtne on valmis lõigetega, millel 140 cm laia kanga kohta kulu antud, kuid näiteks laste dressipükstega arvestan, et 70 cm kangast saan tegelikult kaks paari pükse, mitte ainult ühe (laiust on ju piisavalt, et kahed välja lõigata, muidu jääks pool kangast kasutamata). Lapitehnikas valminud tööde puhul ma mingit täppisteadust tegema ei hakka - vaatan valminud asja suurust, vaatan kangatükkide suurust ja arvu ja üritan niimoodi mingid numbrid kirja saada. Ma väga loodaks, et ma kõik kuud jään kanga koguses miinusesse. Ehk et iga kuu kulutaks rohkem kangast ära kui koju juurde toon. Tegelikkus on see, et jaanuaris jäin 2.12 m kangaga plussi, sest kuigi ma lõikasin välja kleidi ning linik, kardinad ja seinapilt on pooleli, siis ma neid jaanuarisse arvestada enam ei saa. Täna hilisõhtul ma neid valmis ei jõua ja seega tõstsin need asjad veebruarisse.

F tulbas on kirjas eurod - sisse või välja, kanga eest või juhtumisi kellelegi õmblemise tulu. Tegelikult on see tulp eelkõige enesekontrolliks, sest muidu on väga lihtne põgeneda loosungi Mida ei mäleta, seda pole juhtunud... taha.

Otstarve on pigem uudishimust. Kui aasta lõpuni ilusti tabelit täidan, saan kohe täpselt ära lugeda, kui isekas õmbleja ma olen.

Tulpades H ja I on tükkide arvestus. Mitu valmis eset ma olen õmmelnud, mitu kangatüki juurde ostnud. Ideaalis oleks valminud tükke vähemalt kaks korda rohkem kui sisse tulnud tükke. Jaanuaris on seis peaaegu kaks ühele kasuks.

Tulpade lõpus on üldkokkuvõte ning sealt on hea vaadata, kas peaks rohkem pingutama või võib mõnda kangapoodi kaugelt vaadata ka. Ilmselgelt veebruaris oleks parem koju jääda ja õmmelda, õmmelda, õmmelda!

Ma loodan, et mu süsteemi kirjeldusest teilegi kasu oli ja mõnusat õmblemist! Või kangaste ostlemist! ;)

Comments