Skip to main content

Tõeline lapitekk ehk eneseületus palkmaja tekiga :)

Paar kuud tagasi sain ühelt kallilt lähedaselt inimeselt tellimuse. Kõigepealt näidati mulle tuba ja seejärel paluti päevatekki. Kõigepealt nõusolekut ja siis juba hakkasime arutama suuruse, värvikombinatsiooni ja mustri üle. Pakkusin välja palkmaja tehnika. See oli midagi, mida polnud ma varem suure tekina teinud. Samas olen päris palju vaadanud imeilusaid suuri tekke just palkmaja plokkidest. Kui vähegi otsingut teha, leiab imeilusaid võimalusi neid plokke kokku sobitada ja mustreid luua. 

Otsustasime ühe lihtsa ja lööva mustri kasuks. Värvikombinatsioon sai võetud toa seinas olevalt tapeedilt - hall ja roosakas-lilla. Mustrist ja voodist sõltuvalt sai suuruseks valitud umbes 2.3x2.3m, et päevatekk ilusti voodi kataks ja ka äärte alt ei jääks tekke-patju-lina näha. Kaasa sain veel tüki tapeeti, et värve sobitada.

Kangaste otsimine oli raske - proovi sa enne jõule halli ja lillat kangast leida. Igal pool oli punast-rohelist-kulda-karda :D Oli mustrilisi lillasid kangaid, kuid valge taustaga, mis poleks tekis nii head olnud. Lõpuks sain siiski kümmekond kangast kokku ja sobitamine võis alata. 

Plaanisin 3 ringiga plokke teha, kuid jätsin igal õmblusel ühe kangapoole õmblusvaru arvutamata. Ehk siis arvutasin õmblusvaruks ainult 1 cm, tegelikult pidanuks olema 2 cm. Tegelik õmblusvaru plokil tuli 0.7-1 cm (olenevalt kanga paksusest ja olgem ausad - nii sirgelt ja täpselt ma õmmelda veel ei oska). Prooviplokki õmmeldes sain siis aru, et sedasi jääks tekk liialt väike ja otsustasin kangavarusid vaadates lisada ka neljanda ringi. Plokkide suurus lõpuks oli u 37-38 cm kandis. 

Tükike tapeeti ja esimene osa plokkidest.

Jagasin plokkide südamikud 3 osasse ja vuristasin hooga kokku esimese osa 2 esimest ringi. Siis vaatasin uuesti enda arvutusi, skeeme ja prooviplokki ja avastasin ühe suure vea. Nimelt mingis segadushoos olin ploki värvid valesti kokku pannud ja kui oleksin samamoodi jätkanud, oleks halli värvi olnud tekis kohe palju rohkem kui lillat. Õnneks aitas hädaabikõne Sutsukesele ja kiire harutustöö ning tekitegu võis jätkuda :)

Kõik plokid õmmeldud. Värvide sobitamise algus :)
Kokku on tekis 36 palkmaja plokki. Osad neist roosamad, teine rohkem hall ja lilla. Hallid kangad pea alati samas järjekorras, lillade-roosadega oli mänguruumi rohkem. Kuna raami jaoks kangast ei jätkunud, seadsin sammud uuesti poodi. Tagumise kanga leidsin hea hinnaga Eesti Tekstiili poest, sarnase kanga oleks saanud ka Kangadžunglist, kuid 5 korda kallimalt :S

Liimimiseks valmis :) Ajalehtedest hoolimata pidin pärast põrandalt ka liimi pesema :D
Jätkuvalt olen teki kokkupanemisel liimimise usku :) Spreiliimiga vooder üle, vatiin peale. Seejärel vatiin liimiga üle ja lapitehnikas pealne ilusti sirgelt sinna otsa. Ei mingeid nõelu ega torkimisi. Lasin sedasi paar tundi põrandal olla ja siis asusin teppima.

Söögilaual jõulutulede valgel. Tegelikult teppimisel põles hea heleda valgusega laevalgusti ka :)
Teppimine oli paras tegu. Seda teadsin ette, sest enda Paistu-aineline tekk on ju sama suur. Kõige keerulisem oligi keskosa teppida, õnneks seda polnud väga palju :) Kolm kihti ühendatud plokkide vahelt, samuti raami äärest. Oleks nagu veel kuidagi tahtnud, kuid samas ei soovinud ma mustrit tepinguga rikkuda. 

Prooviesitlus mu enda voodil. Minu vaibaga sobib tekk oivaliselt :P

Korra tekkis tunne, et jätaks endale... Aga mu voodile sobib natuke lühem tekk, sest jaluts on kõrge.
Kantisin teki kahekordse kandiga. Lõikasin selle 10 cm laiuse ja murdsin pooleks. Sedasi jäi ilus lai kant. Mõlemad pooled õmmeldud masinaga.

Ja miks siis just tõeline lapitekk? Plokke õmmeldes tundus mulle, et palkmaja ongi see lapitehnika. Lappidest, ribadest plokkide kokkuõmblemine. Ja mitte ainult 1-2-3 riba, vaid 16 pluss südamik. Muidugi õmblesin kiirmeetodil (ehk pikad ribad ja plokid kõik reas ja hiljem plokkide vahelt lõikamine), kuid siiski on see tõeline töö ja tegemine. Ja ma olen üdini rahul, et sellega hakkama sain. Nagu oleks teinud ära suure ja kardetava eksami hindele 5+!

Tehniline pool:
* Ribad lõigatud 5.5 cm laiused.
* Südamikuks lõigatud 10 x 10 cm suurune ruut.
* Raami lõikasin 10 cm laiuse.
* Kant kahekordne (lõigatud 10 cm laiusena).
* Erinevaid kangaid kokku 11. 
* Ploki lõppsuurus umbes 37 x 37 cm.
 
* Teki mõõdud umbes 2.4 x 2.4 m.

Oma õigel kohal õiges toas õigel voodil :)
Tellija jäi rahule :) Ja armas noorpaar (sest kuidas ikka kutsuda sel suvel abiellunuid), kes jõulude aegu sai teki omanikuks, jäi ka rahule. Imestasid ainult selle üle, et värvid nii hästi sobivad. Selle peale avalikustati saladus - ma olin enne tuba vaatamas käinud ;) Pikka iga tekile ja noorpaarile!

Tellija kootud vaip voodi ees sobib tekiga kokku nagu valatult!
Aitäh! :)

Comments

Malle said…
Väga ilus ja nii suur töö! Respect! Sobib tõesti ideaalselt sinna tuppa.
Diana Tammann said…
Õnnitlen! Nii suur töö tehtud. Tean, mida räägin. Sest just lõpetasin ühe täissuuruses teki. :) Super!
Arella said…
Väga ilus tekk! Mulle nii meeldib, kui kirjutatakse ka valmimisprotsessist ja lisatakse tehnilised andmed, nii saab teiste kogemustest mõndagi tallele panna.
Siret said…
Valmis teki pilt oli ootamist väärt ja mul on tunne et nüüd peab üks teine postitus "läbi lugemata" sildi saama :)
Nüüd siis valeananass ja see teine?

Muuseas, rida meist eespool istus õmblusmamsel, kel ka isetegijas blogi :)
Elina K said…
Selle teki valmimise puhul oled Sa lausa 5++ väärt ja lisaks on Sul täielik õigus `ninaotsa kergitada`.
Kuigi kirjeldust lugedes(lugeda oskan soravalt:) ) tundub see protsess lihtne ja loogiline, olen ma täiesti kindel, et mina ei hakka midagi niisugust kunagi tegema ... isegi unistustes mitte !
Ja kõik need muud tegemised, mis siin blogis kajastamist on leidnud - no .. tagasihoidlikult väljendudes olen ma täiesti lummatud !
Lossipreili said…
Super ilus tekk! Mina olen ka palkmaja tehnika fänn.

Sinu tekki nähes tuli mulle kohe oma tehtud roosa-sinisega tekk meelde, kus on plokkide paigutus täpselt samasugune. Nüüd üle vaadates leidsin, et ka ribasid on plokis täpselt sama palju, ainult minu tekis on kokku 48 plokki: http://www.isetegija.net/index.php?ind=blog&op=home&idu=17716&singlepost=40047. Palkmaja tehnika puhul kehtib kindlasti, et mida peenemad ribad, seda kaunim tulemus.

Ilusat aastavahetust!
Järgmisi postitusi oodates,
Lossipreili
Meeli said…
Mul on küll õmblusmasin ja algteadmised lapitehnikast, kuid selline töö on hoomamatult suur. Nii et müts maha! Võrratu tekk!
Helen said…
Võimas! Minumeelest on iga lapitekk, või selle õmblemine paras eneseületamine ja proovilepanek. Tuleb tunnistada, et mõned aastad tagasi ei meeldinud mulle palkmaja eriti. Kuid eelmiste jõulude ajal õmblesin kaks tekki palkmajas ja peale seda austan seda tehnikat kogu tema iidses klassikalisuses. Muide, ma olen ka liimiusku, aga kokku panen tekki seina peal, see eeldab muidugi pisut mööbeldamist enne teki kokkupanemist ja teiseks kipsplaati seinas :)
Aga sinu õmmeldud tekk on ilus suur töö ja selle puhul oleks tõesti õige soovida .....palju õnne! teki eduka valmimise puhul.
Kairi said…
Vau! Täiesti sõnatuks võtab! Väga, väga ilus ja milline töö... SUPER!
Kadri Kivistik said…
Aitäh teile kõikidele heade sõnade eest! Teie kiitus on mu päeva säravaks teinud! :)